Home » Arbejdsmiljø, sygdom og sikkerhed
Trivslen på arbejdspladsen handler både om de indbyrdes forhold mellem menneskerne på arbejdspladsen og om arbejdets organisering.
Nogle af tegnene på et dårligt psykisk arbejdsmiljø kan være:
Forebyggelse er altid bedre end helbredelse – også når det gælder det psykiske arbejdsmiljø.
I Danmark anvendes en alment anerkendt model for hvad der skaber trivsel på arbejdspladsen. Hvis man indretter arbejdspladsen ud fra disse 6 principper er man allerede nået langt med at skabe trivsel på arbejdspladsen. De 6 guldkorn:
Problematiske samarbejdsforhold og uklar ledelsesstruktur fører ofte til at kirkemusikere oplever et dårligt psykisk arbejdsmiljø.
I kirker og på kirkegårde udføres mange forskelligartede opgaver, det betyder at de forskellige faggrupper kun arbejder sammen i begrænset grad. Ledelsen (menighedsrådet) har derfor en stor opgave i at få de forskellige arbejdsgrupper at arbejde godt sammen.
Menighedsrådet har det øverste ledelsesansvar, men det kan ofte variere hvem der udfører ledelsesansvaret i dagligdagen. Det er afgørende for et godt psykisk arbejdsmiljø at alle ved hvem der har ledelsesansvaret til hvilke opgaver, og hvem der refererer til hvem i en given situation.
Arbejdsskader for kirkemusikere er – udover dårligt psykisk arbejdsmiljø – typisk støjgener og skader i forhold til at bevæge sig rundt på arbejdspladsen.
Arbejdsskade
En arbejdsskade som medfører fravær udover den dag hvor skaden skete, skal meldes til Arbejdstilsynet, Arbejdsskadestyrelsen og menighedsrådets forsikringsselskab, af menighedsrådet. Skaden skal meldes hurtigst muligt og senest 9 dage efter skadens intræden.
Selv om skaden ikke i første omgang har givet fravær eller gener, er det en god idé at anmelde skaden. Dette sikrer kirkemusikerens ret til at søge erstatning, hvis der på et senere tidspunkt opstår problemer som følge af skaden.
Erhvervsskade
Menighedsrådet har ikke pligt at anmelde en erhvervsskade. Det er kirkemusikerens læge der indberetter en erhvervsskade hvis der er mistanke om at en lidelse skyldes arbejdet. Mistanken meldes til Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen, menighedsrådet bliver ikke orienteret.
Der er en 1-årig frist fra det tidspunkt kirkemusikeren får kendskab til at en lidelse kan skyldes arbejdet.
Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os på
Dansk Kirkemusiker Forening
Skippergade 5
5943 Strynø
Cvr nr: 39 48 77 13
Faglige sager:
Sekretariatsleder Rie Lykke Aagaard:
24 40 16 46 / RLA@kirkemusiker.dk
Medlemsadministration:
Regnskabsfører Maria Lantz:
24 40 13 19 / MLA@kirkemusiker.dk